Viktminskning (sedan 16/4 2012):
Midjemått (sedan 22/4 2012):

lördag 30 januari 2010

Planen

Så hur hade jag nu tänkt mig lösa den här uppgiften?

Tja, för det första så kommer jag inte använda mig av någon speciell diet - av två anledningar. Dels tror jag inte på dieter. Visst de funkar säker för att gå ner i vikt, men sen då? Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle hitta en diet som jag sedan kan tänka mig att äta efter resten av livet. Dels har jag en syster som är normalviktig (utan att träna som en idiot eller ha en överdrivet bra matsmältning), som äter exakt samma mat som jag äter. Hon äter till och med större portioner än mig. Det kan med andra ord inte vara nåt större fel på den mat jag äter idag.

Det vi (jag och min syster) gör olika är att jag småäter. Inte bra! Det behövs ju inget geni för att räkna ut att kilona byggs på "tack vare" det. Planen är därför att äta något mindre portioner än nu (det räcker att bli mätt, man behöver inte bli proppmätt) och sluta småäta. Det låter ju jäkligt enkelt, men jag har en känsla av att det kommer att bli både ett och två bakslag här.

Utöver det så är det dags för mig att börja röra på fläsket. Jag verkligen hatar att träna, i alla fall när andra kan se mig. Eftersom familjen har en träningscykel så har jag ju konditionsträningen spikad. Det blir till att kasta sig upp på cykeln och trampa i ca 45 minuter varannan dag.

Detta hade jag tänkt varva med lite pilates/styrkeövningar här hemma. Hittade några skitbra videos på youtube som jag tänkt prova. Har tidigare provat på yoga, och trivdes väl rätt ok med det. Dock kändes de flesta övningarna lite för svåra/tunga för mig. (Jag väger ju en del, som bekant.) Pilates verkar ju vara lite liknande, så jag tror det kan bli svinbra.

Ett stort problem för mig det är det där med småätandet. Vet inte riktigt vad det är som triggar igång suget. Hade tänkt pröva att dricka ett glas vatten när jag blir sugen. Det vet jag har funkat förut, både för mig och andra. Dessutom är det ju viktigt med regelbundna mål och kanske nån frukt mellan dem.

Nu gäller det bara att vara disciplinerad och hålla sig till planen! :o)

4 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin blogg du har!

    Lycka till nu med projektet. Själv hoppas jag att jag nästa vecka äntligen ska få se några hekto neråt på vågen. *hoppas hoppas* För en radikal bantare orkar jag inte bli, inte nu i alla fall. Men många bäckar små :-)

    Lycka till!

    Kram, Sofia

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!

    Det har du helt rätt i! Det är bättre att gå ner litegrann, än inte alls. :o)

    Lycka till själv!

    Kram, Malin

    SvaraRadera
  3. Vilken fin och genomtänkt start på din resa!
    jag tror att du är helt rätt ute när du pratar om att inte äta någon särskild diet, utan bara minska på småätandet och minska en aning på portionerna (så man blir mätt, men inte proppmätt)

    Dte jag skulel komma till var dte här med småätande. Vad som fungerade för mig var att börja fundera på varför/när/hur du triggas att äta. Oftast så sitter det djupt inom en, man dämpar känslor med mat eller förstärke dem. Ett litet tips bara!

    Lycka till på din resa!

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att höra att det är fler som tror på min metod. :o)

    Jo, jag har också kommit fram till att jag måste komma på varför jag småäter. Det är nog främst för att jag är uttråkad eller ledsen, tror jag iaf. Jag får helt enkelt vara min egen hobbypsykolog ett tag framåt, så kanske jag räknar ut det.

    Tackar! :o)

    SvaraRadera